Ook bij de Universiteit Antwerpen moeten studenten en medewerkers in hun ‘kot’ blijven. Waar de maatregelen eerst nog voorzichtig waren, werd snel duidelijk dat colleges, studentenactiviteiten en dergelijke niet meer konden doorgaan. De Kinderuniversiteit op 8 maart was één van de eerste geannuleerde evenementen. De infodag van 14 maart ging online als e-infodag. In een mum van tijd reorganiseerde de universiteit zich. Professoren geven nu les via Blackboard of andere online platformen. Studenten blijven op hun kot. Medewerkers werken thuis, vergaderingen gaan via Skype.
Met het Universiteitsarchief hebben we snel de beslissing genomen een archiveringsactie op te zetten voor deze uitzonderlijke periode. We willen de impact van de crisis op de universiteit, haar studenten en medewerkers documenteren. We willen ervoor zorgen dat men over 100 jaar kan nagaan welke maatregelen er zijn genomen en hoe de universitaire gemeenschap deze crisis heeft ervaren.
In eerste instantie is onze strategie zo veel mogelijk capteren. Vooral de snel wijzigende webpagina’s, berichten op sociale media en bijzondere acties naar aanleiding van de crisis proberen we vast te leggen. Van reguliere webpagina’s maken we archiefkopieën met HTTrack. Voor sites die zich moeilijker laten vangen zoals Pintra, ons intranet, Facebookpagina’s en Twitterfeeds gebruiken we Webrecorder of de Chrome-extensie SingeFile. Met de communicatiedienst zijn afspraken gemaakt over archivering van de communicatiekanalen vanuit de beheerskant. Deze tactiek zal allicht veel dubbel materiaal opleveren en nog een na-selectie vragen. Daarnaast lijsten we op welke van onze wetenschappers een actieve rol spelen in het kader van deze crisis en houden we een overzicht bij van bijzondere acties en activiteiten georganiseerd door diensten of organisaties verbonden met onze universiteit. Zo weten we wie we later moeten aanspreken voor hun ‘Quarantaine Archief’. Een oproep aan onze community om getuigenissen over het leven in hun ‘kot’ bij het archief binnen te brengen, is niet nodig. Onze communicatiedienst heeft immers al in samenwerking met studentengemeenschap en personeel initiatieven genomen zoals het speciale studentenplatform VANUITUWKOT.BE of de Pintra Blog waarop medewerkers van de universiteit hun ervaringen delen.